Mensen met een elektrische wagen staan plots voor grote kosten aan laadpaal: Dit is er aan de hand

laadkabelelektrischewagen
Honderden, mogelijk duizenden, eigenaren van een Powerdale laadpaal in België staan voor een groot probleem. Na het faillissement van de Belgische laadpalenfabrikant Powerdale vorig jaar, kunnen gebruikers hun thuislaadinstallaties niet meer bedienen via de enige toegangsweg, de Nexxtmove app.
Deze situatie treft eigenaren zoals Laurens Tytgat uit Kortrijk, die ontdekte dat zijn account gedeactiveerd is en geen alternatief heeft om zijn laadpaal te bedienen, waardoor zijn systeem permanent op maximale laadcapaciteit staat, zo staat te lezen in HLN.
De overname van Powerdale's beheersplatform door het Luxemburgse bedrijf Diego heeft niet tot een oplossing geleid, met veel klachten over gebrek aan communicatie en onbereikbaarheid.
Powerdale, opgericht in 2003, beheerde ooit 50.000 laadpalen in België via Nexxtmove, cruciaal voor bedrijven en particulieren om laadkosten correct te administreren. De overname door Diego heeft geleid tot extra kosten en blokkades voor gebruikers die deze niet accepteren.
Experts zoals Jochen De Smet van EV Belgium benadrukken de noodzaak van open systemen in de markt, om herhaling te voorkomen. Met weinig opties beschikbaar, overwegen getroffen gebruikers nu het plaatsen van nieuwe laadinstallaties als laatste uitweg.