De voorbije dagen krijgen steeds meer Belgen verdachte berichten in hun mailbox die afkomstig lijken te zijn van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ). De overheid waarschuwt nu dringend voor deze nieuwe phishingcampagne.
Valse meldingen over zogezegde documenten
De phishingmail begint onschuldig: de ontvanger krijgt te horen dat er een belangrijk RSZ-document klaarstaat en dat dit kan worden geopend via een link. Maar wie klikt, komt niet terecht op een officieel portaal. De link leidt naar een nagemaakte website waar cybercriminelen proberen persoonlijke en bancaire gegevens te verzamelen.
Dat maakt deze campagne bijzonder gevaarlijk. De e-mails lijken namelijk professioneel opgesteld, maar de afzenderadressen zijn volledig vals en hebben niets te maken met de echte RSZ.
Hoe herken je de frauduleuze berichten?
Volgens Safeonweb zijn er verschillende duidelijke signalen:
– Het e-mailadres van de verzender hoort niet bij de RSZ.
– De link verwijst naar een onbekende of verdachte website.
– De RSZ vraagt nooit bankgegevens via een gewone e-mail.
– Officiële communicatie verloopt uitsluitend via beveiligde kanalen zoals e-Box Enterprise en My e-Box.
Wie twijfelt, kan meldingen nalezen op surfen zonder zorgen, het phishingplatform van Safeonweb.
Wat moet je doen bij een verdacht bericht?
De overheid benadrukt dat je nooit mag klikken op links, bijlagen mag openen of apps mag downloaden uit verdachte berichten. Verdachte e-mails kan je doorsturen naar
[email protected], sms’jes naar hetzelfde adres via een screenshot.
Toch geklikt of gegevens ingevuld?
Stop onmiddellijk met invullen en verbreek elk contact. Wie wachtwoorden doorgaf, moet die meteen wijzigen. Bij financiële schade is het belangrijk om zo snel mogelijk:
– je bank en/of Card Stop te contacteren via 078 170 170,
– en aangifte te doen bij de lokale politie.
De overheid herhaalt dat waakzaamheid meer dan ooit nodig is: phishingmails worden steeds overtuigender, en een foutje is snel gemaakt.