Wie graag goedkoop reist, moet tegenwoordig wat langer zoeken. Bij Ryanair zijn de prijzen de afgelopen maanden duidelijk de hoogte in gegaan. Toch blijft de lagekostenmaatschappij populair. Dat blijkt uit nieuwe cijfers waarover Het Laatste Nieuws bericht.
Waarom de prijs stijgt
De luchtvaartsector heeft te maken met hogere kosten: dure luchthavenheffingen, stijgende lonen en druk op brandstofprijzen. Ryanair rekent een deel daarvan door aan de reiziger. Gemiddeld betaalde wie het afgelopen kwartaal een ticket boekte ongeveer 13% meer dan vorig jaar. Een retourtje dat vroeger 60 euro kostte, zit vandaag makkelijk richting 70 euro.
Toch schrikt het prijskaartje de klant niet af. Sterker nog: Ryanair vervoerde opnieuw meer passagiers dan een jaar eerder. Vooral in de zomermaanden zaten de toestellen opvallend vol, met extra vraag richting bekende vakantiebestemmingen in Spanje, Italië en Griekenland.
Meer winst, ondanks duurdere sector
Door de combinatie van hogere ticketprijzen en volle vliegtuigen sloot de maatschappij het tweede kwartaal af met een opvallende nettowinst. Topman Michael O’Leary benadrukt dat Ryanair hiermee een eerdere prijsverlaging – die vorig jaar nog diende om vliegtuigen gevuld te krijgen – volledig heeft weggewerkt.
“De verlaging van 7% is volledig gerecupereerd”, klinkt het. Volgens hem blijft Ryanair ondanks de stijging goedkoper dan klassieke luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa of Brussels Airlines.
Wat betekent dit voor reizigers?
Goedkope vluchten bestaan nog steeds, maar ze worden schaarser. De echte koopjes zitten vaker:
- buiten het hoogseizoen
- op minder populaire dagen of uren
- of bij last-minute promoties
Wie flexibel kan reizen, blijft voordeel halen. Maar wie vaste vakantieperiodes heeft – denk aan schoolvakanties – merkt de stijging het snelst.
Ryanair verwacht dat de vraag sterk blijft, al kan economische druk bij gezinnen de groei in de komende kwartalen wat temperen. Eén ding staat vast: “ultra-goedkoop” vliegen wordt steeds zeldzamer, maar de Europese reiziger blijft massaal de lucht in gaan.