VRT neemt drastische beslissing: “Dit zal vanaf 2022 zichtbaar zijn voor iedereen”

VRTPhotonews
In de nieuwe beheersovereenkomst tussen de VRT en de Vlaamse regering engageerde de publieke omroep zich om tegen begin 2022 een strikter beleid uit te werken rond gokreclame. De VRT zet dit engagement nu ook effectief om in een eigen beleid.
De publieke omroep neemt daarmee haar maatschappelijke rol op. Met deze aanpak wil de VRT gokverslaving helpen bestrijden door blootstelling aan reclame voor kansspelen drastisch te verminderen.
Vanaf 2022 zal de VRT striktere regels toepassen die tot stand kwamen in samenspraak met de mediagebruikers, organisaties zoals VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs) en na intensief overleg met het kabinet van Minister Dalle. Het nieuwe VRT-beleid bevat: een strenge benadering van gokgedrag in het aanbod, de concrete afbouw van inkomsten uit gokreclame en strikte regels rond de uitzendmomenten van sponsorboodschappen.

Strikte richtlijnen

Karen Donders, directeur Publieke Opdracht, Talent en Organisatie VRT: “In 2025 zullen we nog maar zelden promotie voor kansspelen op de VRT zien. De VRT heeft de signalen uit de maatschappij en de politiek rond gokreclame zeer ter harte genomen. Het engagement uit de beheersovereenkomst om gokreclame tot een noodzakelijk minimum te beperken, willen we nu verankeren in strikte richtlijnen.”
“De eerste impact van ons beleid zal al vanaf januari 2022 zichtbaar worden voor iedereen. We zijn ervan overtuigd dat we hiermee een belangrijke stap nemen op vlak van de bescherming van consumenten en dat we een gunstige invloed zullen hebben op de verslavingsproblematiek van heel wat mediagebruikers.”