Steeds vaker duiken er verontrustende verhalen op van mensen die plots een telefoontje krijgen van iemand die beweert hun bank, telecomoperator of zelfs de politie te zijn. Wat begint als een vriendelijk gesprek, verandert al snel in pure druk: er zou zogezegd een probleem zijn met je rekening, een verdachte betaling of een technisch risico. De financiële sector trekt nu aan de alarmbel, want deze fraudeurs worden steeds brutaler.
Slachtoffers krijgen te horen dat ze onmiddellijk moeten handelen om “hun geld te redden”. De fraudeurs gaan zo ver dat ze aanbieden om iemand persoonlijk langs te sturen om de bankkaart op te halen — mét pincode. In andere gevallen vragen ze om via een smartphone iets te bevestigen in itsme, of om een programma op de computer te installeren. Alles klinkt geloofwaardig, precies omdat het draait rond instellingen waar mensen vertrouwen in hebben.
Volgens Febelfin is de werkwijze bijna altijd hetzelfde: een onverwacht telefoontje, een dringend probleem en een verzoek om codes, logingegevens of handelingen die je normaal nooit zou uitvoeren. Soms wordt zelfs gevraagd om zélf een overschrijving te doen. En wie even twijfelt, krijgt er meteen een vleugje dreiging bovenop: “Als u niet snel bevestigt, is het te laat.”
De organisatie herinnert eraan dat banken, politie en andere instanties nooit om pincodes, logininformatie of extra software vragen via de telefoon. Ook zijn authenticaties via itsme altijd duidelijk leesbaar — wie goed kijkt, ziet meteen dat het om fraude gaat.
Bij de minste twijfel is het advies simpel: verbreek het contact. Wie toch in de val trapte, moet meteen zijn bank bellen en aangifte doen bij de politie.