Vanaf 1 juli 2025 verandert er heel wat aan het openbaar vervoer in Vlaanderen.
De Lijn voert dan een reeks ingrijpende aanpassingen door aan haar dienstregeling. Volgens de vervoersmaatschappij gaat het om een noodzakelijke hervorming die het netwerk beter moet afstemmen op de huidige noden van de reizigers.
De wijzigingen maken deel uit van het beleid rond ‘basisbereikbaarheid’, waarbij De Lijn inzet op een efficiënter en vraaggestuurd netwerk. Dat betekent concreet dat buslijnen met een lage bezetting geschrapt of aangepast worden, terwijl drukke trajecten beter bediend zullen worden.
De nieuwe regeling houdt ook rekening met de aangepaste uren van de NMBS, grote werven en de beperkte beschikbaarheid van chauffeurs en voertuigen. “We willen de middelen daar inzetten waar ze het meeste effect hebben", klinkt het bij De Lijn. Het bedrijf wijst erop dat het busaanbod de laatste jaren onder druk stond door personeelstekort en onderbenutting van bepaalde lijnen.
Kritiek en hoop op verbetering
Toch ligt De Lijn al langer onder vuur. De voorbije jaren waren er meerdere stakingen, vooral uit onvrede over de werkdruk en de moeilijke planning. Ook reizigers reageerden vaker gefrustreerd, zeker toen er in 2023 haltes en lijnen verdwenen bij de invoering van een nieuw mobiliteitsplan.
De huidige hervorming wordt dan ook gezien als een poging om een beter evenwicht te vinden tussen efficiëntie, klantgerichtheid én werkbare omstandigheden voor het personeel.
Wat betekent dit voor jouw buslijn?
Wie wil weten wat er verandert op zijn of haar lijn, kan dat makkelijk nakijken via delijn.be/aanpassingen. Daar staat per regio en per lijn uitgelegd welke ritten verdwijnen, wijzigen of bijkomen.
De Lijn raadt aan om dit ruim op tijd te controleren, zodat reizigers niet voor verrassingen komen te staan wanneer de nieuwe regeling op 1 juli ingaat.