GAS-boetes in Vlaanderen blijven stijgen: hier krijg je tegenwoordig allemaal een boete voor

26 jul , 7:15Binnenland
220912FLITSPAALPHOTONEWS
Vlaamse steden en gemeenten haalden in 2024 samen 177,3 miljoen euro bruto op via GAS-boetes en lage-emissiezones. Dat blijkt uit cijfers van VVSG die De Tijd publiceerde. Het bedrag ligt liefst 42 procent hoger dan in 2023, en dat is vooral te danken aan een uitbreiding van de soorten overtredingen die lokaal kunnen worden beboet.
Gent en Antwerpen innen geld via hun lage-emissiezones, maar het grootste deel komt van GAS-boetes. Waar het vroeger ging om sluikstorten of kleine overlast, mogen lokale besturen sinds 2021 ook boetes opleggen voor lichte snelheidsovertredingen in zones 30 en 50.
Waarvoor krijg je zo’n GAS-boete? Vandaag kan je voor veel meer zaken een GAS-boete krijgen dan tien jaar geleden. Het gaat onder meer om:
  • Snelheidsovertredingen op lokale wegen, vaak gecontroleerd met ANPR-camera’s en trajectcontroles.
  • Zwerfvuil en sluikstorten: ook een sigarettenpeuk of blikje op straat kan al leiden tot een boete.
  • Overlast in de buurt, zoals nachtlawaai, vandalisme of kleine verstoringen van de openbare orde.
  • Overtredingen in lage-emissiezones in Antwerpen en Gent.
De inzet van honderden ANPR-camera’s heeft een groot verschil gemaakt. Kleine gemeenten zoals Lo-Reninge, Wommelgem en Bocholt zien hun inkomsten per inwoner fors stijgen, vooral door snelheidsovertredingen.
Niet alleen om geld
VVSG benadrukt dat dit geen ‘jackpot’ is voor gemeenten. De kosten voor camera’s, trajectcontroles en verwerking van de boetes lopen hoog op. “Het doel is vooral om leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren,” zegt algemeen directeur Véronique Janssens.
Dat beleid lijkt effect te hebben: volgens het Vias Institute gebeuren er minder ongevallen op plaatsen waar trajectcontroles gelden. Verwacht wordt dat, naarmate bestuurders zich beter aan de regels houden, de inkomsten op termijn weer zullen dalen.
Powered by Newsifier