In deze stad worden de busritten van De Lijn helemaal anders

23 jun , 20:00Binnenland
delijn_1
Vanaf 1 juli krijgt het openbaar vervoer in Genk een opvallend duurzame upgrade. Niet minder dan 21 splinternieuwe elektrische bussen worden dan in gebruik genomen voor opdrachten van De Lijn. Opvallend: er werden ook 42 nieuwe chauffeurs aangeworven om mee aan het stuur van die groene shift te staan.
Het gaat niet om een symbolische ingreep, wel om een structurele vernieuwing. Arne Vandereyt van Jacobs Autocars, het bedrijf dat de voertuigen levert, is duidelijk: “Het is een belangrijke stap in onze ambitie om duurzame mobiliteit in België verder vorm te geven.” Jacobs Autocars maakt deel uit van Hansea, een van de grootste private vervoersgroepen van het land.
De nieuwe elektrische bussen worden vanaf de zomer ingezet op het grondgebied van Genk, als aanvulling op de bestaande vloot van De Lijn. Daarmee willen de partners niet alleen de reiziger een comfortabeler alternatief bieden, maar ook actief bijdragen aan een beter milieu.

Meer dan bussen alleen

Naast het inzetten van de voertuigen investeert Hansea ook fors in de omkadering. Zo wordt er gewerkt met een innovatief planningssysteem dat het energieverbruik van de bussen optimaliseert, en is er infrastructuur voorzien voor het opladen op deels groene stroom. “We investeren daarnaast in gerichte opleidingen, zowel voor onze chauffeurs als voor techniekers", aldus Francis Paulussen, CEO van Jacobs Autocars, in Het Belang van Limburg.
Voor De Lijn is de samenwerking met Hansea cruciaal, benadrukt directeur-generaal Ann Schoubs: “Deze voertuigen vullen onze eigen e-busvloot in Genk aan. Zo kunnen we aantrekkelijk en emissievrij openbaar vervoer aanbieden.”
De teller van Hansea staat ondertussen op 370 elektrische bussen in België. En dat aantal lijkt de komende jaren alleen maar te zullen stijgen.
Powered by Newsifier