Opgelet als je een overschrijving doet: Dit gaat veranderen

24 jun , 7:00Financieel
250623laptopgsm
Een verkeerde naam invullen bij een overschrijving? Dat kan binnenkort niet meer zomaar. Belgische banken beginnen met een opvallende controle die het risico op fraude én slordige fouten flink moet verkleinen. Achter de schermen gaat de bank binnenkort na of de naam die je invult bij een overschrijving wel degelijk past bij het rekeningnummer dat je opgeeft. Zo niet, krijg je daar meteen een melding van te zien.
Typ je per ongeluk ‘Marie Peeters’ in plaats van ‘Maria Peeters’? Dan kan dat binnenkort al voor een waarschuwing zorgen in je bankapp. Het systeem vergelijkt de opgegeven naam automatisch met de officiële naam die aan het rekeningnummer vasthangt. Is er een duidelijke mismatch, dan krijg je een signaal. Toch blijft de uiteindelijke beslissing bij jou: je kiest zelf of je de betaling alsnog doorzet.
“Het is een extra veiligheidsnet”, vindt minister van Consumentenbescherming Rob Beenders (Vooruit). De banken zelf hopen vooral dat het systeem het vertrouwen in digitale betalingen verhoogt. “Zo voorkomen we vergissingen en helpen we fraude vermijden”, zegt Febelfin-topman Karel Baert.

Controle tegen fraude en misverstanden

Niet alleen particulieren, ook bedrijven worden gevraagd hun gegevens up-to-date te houden. Zo vermijden ze foutmeldingen bij betalingen van klanten. Zelfs een familienaam als ‘nonkel Jan’ of ‘mama’ kan voortaan al tot een waarschuwing leiden als die niet overeenkomt met de officiële naam van de rekeninghouder.
De maatregel is geen Belgische primeur, maar maakt deel uit van een bredere Europese richtlijn. Uiterlijk op 9 oktober moet de naamcontrole overal in de eurozone actief zijn. In ons land start de invoering nu al, stap voor stap.
Powered by Newsifier