Nieuwe golf van oplichting via de telefoon: zo proberen ze je geld te stelen

02 aug , 14:10Binnenland
250802OPLICHTINGTELEFOON
De voorbije weken krijgen politie en banken in heel Vlaanderen opnieuw meldingen van mensen die telefonisch benaderd worden door fraudeurs. De oplichters doen zich voor als medewerkers van een bank of zelfs van de politie en proberen via een geloofwaardig verhaal persoonlijke gegevens los te krijgen. Het lijkt onschuldig, maar de gevolgen kunnen zwaar zijn.
De telefoon gaat en een zogezegde medewerker van jouw bank vertelt dat er verdachte transacties zijn vastgesteld op je rekening. Het nummer dat je ziet verschijnen, lijkt betrouwbaar, want dankzij zogenaamde spoofing lijkt het alsof het echt van je bank komt. Vervolgens wordt er gevraagd om je pincode, je kaartnummer of zelfs om geld over te schrijven naar een ‘veilige rekening’. Soms gaat het nog verder en vraagt men je om een programma op je computer te installeren, zodat ze kunnen meekijken.
De politie benadrukt dat banken of politiediensten dit nooit doen. “Je bank zal je nooit opbellen om codes of pincodes te vragen,” klinkt het duidelijk. Ook Safeonweb waarschuwt dat zulke oproepen enkel bedoeld zijn om je vertrouwen te winnen en je geld te stelen.
Wat moet je doen bij zo’n oproep?
Het allerbelangrijkste is om niet in te gaan op hun vragen. Hang onmiddellijk op. Bel daarna zelf naar je bank via een officieel en gekend telefoonnummer om zeker te zijn. Heb je toch gegevens doorgegeven of twijfel je of er geld verdwenen is? Contacteer dan onmiddellijk Card Stop op 078 170 170 en breng ook je bank op de hoogte.
De politie raadt aan om ook een melding te maken. Dat kan bij je lokale kantoor of via meldpunt.belgie.be. Op die manier help je mee om de daders op te sporen en anderen te waarschuwen.
Vooral ouderen geviseerd
Oplichters kiezen hun slachtoffers vaak zorgvuldig uit. Vooral oudere mensen worden geviseerd. In Oost-Vlaanderen verloor een vrouw van 86 recent meer dan 20.000 euro door zo’n telefoontje. Ze dacht dat ze geholpen werd door een medewerker van de bank, maar stap voor stap werd ze overtuigd om geld over te schrijven.
Hoe herken je een verdachte oproep?
  • Er wordt gevraagd naar pincode, responsecodes of kaartnummers.
  • Je krijgt de opdracht om snel te handelen en geen tijd te verliezen.
  • Er wordt gezegd dat je geld moet overschrijven naar een veilige rekening.
  • Het nummer lijkt van je bank of politie te komen, maar klopt uiteindelijk niet.
Blijf waakzaam
Deze vorm van oplichting is al gesignaleerd in de regio Balen-Dessel-Mol, maar komt overal in Vlaanderen voor. Deel deze waarschuwing ook met familie en vrienden, zeker met mensen die minder vertrouwd zijn met digitale technieken. Twijfel je tijdens een telefoongesprek? Hang op en bel zélf naar je bank.
Een simpel telefoontje kan je veel geld kosten, maar alertheid en gezond wantrouwen maken het verschil.
Powered by Newsifier