Het debat over alcoholgebruik in België staat opnieuw scherp. Terwijl eerdere plannen strandden binnen de federale regering, ligt er nu een nieuw wetsvoorstel op tafel dat de discussie opnieuw openbreekt, zo weet
Het Nieuwsblad. De inzet is hoog: een mogelijke verstrenging van de regels rond alcoholreclame, verkoop en toegankelijkheid, met vooral jongeren en verkeersveiligheid als speerpunten.
De aanleiding ligt bij het vastgelopen initiatief van Frank Vandenbroucke. De minister wilde dit najaar strengere regels rond alcoholreclame invoeren, maar botste op verzet van MR, dat economische schade voor brouwers en adverteerders vreesde. Daardoor bleef het dossier in de koelkast.
Les Engagés trekt het debat weer los
Die stilstand heeft Les Engagés nu doorbroken. De Franstalige regeringspartij diende een nieuw wetsvoorstel in dat aanzienlijk verder gaat dan wat eerder op tafel lag. Het voorstel mikt op een volledig verbod op alcoholreclame en -sponsoring, strengere verkoopregels en een duidelijke bescherming van minderjarigen.
Concreet wordt gepleit voor een totaalverbod op alcoholverkoop aan minderjarigen, ongeacht het type drank. Daarnaast wil de partij ook de verkoop van alcohol verbieden in nachtwinkels, ziekenhuizen en langs snelwegen, zonder uitzonderingen in tijd of product.
Focus op preventie en verkeersveiligheid
Volgens de indieners is het huidige beleid onvoldoende afgestemd op de maatschappelijke realiteit. Alcohol blijft een belangrijke factor in verkeersongevallen, gezondheidsproblemen en problematisch gebruik bij jongeren. Door de regels te vereenvoudigen en te verstrengen, wil men zowel de handhaving als de preventie verbeteren.
Ook de bestaande uitzonderingen, zoals beperkte verkoop in ziekenhuizen of tijdsgebonden verboden langs snelwegen, zouden volgens het voorstel te weinig effect hebben. Het nieuwe plan kiest daarom voor duidelijke en uniforme verboden.
Politieke haalbaarheid onzeker
Binnen de regering wordt het voorstel met aandacht gevolgd, maar de politieke slaagkansen zijn onzeker. De standpunten binnen de coalitie blijven verdeeld, met blijvende terughoudendheid bij MR. Toch sluit Vooruit inhoudelijk aan bij een deel van de voorstellen, onder meer rond reclamebeperkingen en strengere bescherming van jongeren.
Of 2026 effectief het jaar wordt waarin België zijn alcoholbeleid grondig aanscherpt, zal afhangen van de bereidheid binnen de coalitie om opnieuw rond de tafel te gaan. Vast staat dat het thema opnieuw hoog op de politieke agenda staat, en dat het debat nog lang niet is uitgewoed.