Belfius kondigt belangrijke verandering aan voor klanten

15 aug , 10:00Binnenland
250702belfius
doorJonas Wijckmans
Voor duizenden Belfius-klanten verdwijnt binnenkort een vertrouwde manier van bankieren. Vanaf 5 oktober zal je via Belfius Direct Phone geen overschrijvingen of doorlopende opdrachten meer kunnen uitvoeren. De bank bevestigt het nieuws dat eerder in de kranten van Sudinfo verscheen.

Minder dan 10.000 gebruikers

Telefonisch bankieren was ooit hét alternatief voor wie niet naar een kantoor wilde gaan. In de jaren ’90, lang voor apps en internetbankieren bestonden, bood het een snelle manier om betalingen door te geven. Vandaag blijft het aantal gebruikers echter beperkt: minder dan 10.000 klanten maken er nog gebruik van.
Nieuwe Europese regels maken de aanpassing van het oude systeem bovendien onmogelijk. Zo moet de naam van de begunstigde verplicht gecontroleerd worden bij een overschrijving. “Deze technologie dateert nog uit de tijd van telefoons met toetsen en kan niet worden aangepast”, zegt Belfius.

Tijdelijke oplossing voor vaste bellers

Voor de enkele tientallen klanten die uitsluitend via de telefoon betaalden, voorziet Belfius tijdelijk gratis papieren overschrijvingen. Wie daarnaast de automaten, de pc of de mobiele app gebruikt, merkt weinig van de verandering. Automatische overschrijvingen via kantoorautomaten blijven gewoon mogelijk.
Belfius Direct Phone verdwijnt niet volledig. Je kan nog steeds je saldo of transactiegeschiedenis opvragen, en tijdens de openingsuren een medewerker van Belfius Connect spreken.

BNP Paribas Fortis houdt vast aan telefoonbankieren

Opvallend: bij BNP Paribas Fortis blijft telefonisch bankieren wel overeind. Hun Easy Banking Phone telt nog altijd bijna 125.000 actieve gebruikers. Alleen al in de eerste jaarhelft van 2025 werden er 270.000 overschrijvingen per telefoon uitgevoerd. Voorlopig heeft de bank geen plannen om die dienst stop te zetten.
Powered by Newsifier