De strijd tegen zwartrijden bij
De Lijn wordt intenser dan ooit, maar de harde aanpak raakt intussen ook een heel andere groep: reizigers die wél een geldig abonnement hebben. De voorbije weken stapelden de klachten zich op bij reizigersorganisaties, die waarschuwen dat de controles soms te ver doorschieten. Dat meldt
Het Nieuwsblad.
Volgens TreinTramBus loopt het vooral mis wanneer bussen of trams overvol zitten. “Het scantoestel is dan erg moeilijk bereikbaar", zegt woordvoerder Stefan Stynen. Daarbovenop zijn de ontwaardingsapparaten volgens hem vaak defect. “Het enthousiasme bij reizigers is daardoor fors afgenomen.” Toch blijven controleurs streng: wie niet scant, riskeert een boete.
Ook vakbonden merken dat de druk op de controledienst hoog ligt. “Controleurs krijgen amper nog tijd om chauffeurs bij te staan,” klinkt het bij ACOD. Dat zelfs een De Lijn-chauffeur problemen kreeg omdat hij zijn gratis werkabonnement na zijn shift niet scande, noemt de bond veelzeggend.
De Vlaamse Ombudsdienst noemt het verplichte scannen van abonnementen inmiddels “één van de grootste verzuchtingen van reizigers”. Reizigers vinden het onlogisch dat ze geld moeten betalen voor een abonnement én alsnog een boete riskeren.
Volgens De Lijn is de verplichting nodig: zo kan de geldigheid worden gecontroleerd en krijgt de vervoersmaatschappij inzicht in drukke ritten. Wie door een defect toestel of een overvolle bus niet kan scannen, kan volgens De Lijn via de app een rit digitaal registreren.
Eerst volgt altijd een waarschuwing, benadrukt De Lijn. Pas bij herhaling binnen twaalf maanden volgt een boete van 20 tot 50 euro. Enkel mensen met een erkende aandoening kunnen een vrijstelling aanvragen — een regeling waar inmiddels zo’n 200 reizigers gebruik van maken.