Het lijkt alsof er de laatste tijd opvallend veel vliegtuigrampen gebeuren. De crash van een Air India-vlucht op weg van Ahmedabad naar Londen domineerde nog maar net het nieuws, en eerder dit jaar kwamen tientallen mensen om bij een botsing tussen een passagiersvliegtuig en een militaire helikopter boven Washington D.C.
Volgens het Bureau of Aircraft Accident Archives zijn er in 2025 al 49 vliegtuigcrashes geregistreerd, goed voor meer dan 250 doden wereldwijd. Dat cijfer omvat zowel commerciële als privé- en militaire toestellen. Een voormalige piloot, Shawn Pruchnicki, trekt nu aan de alarmbel en legt uit waarom deze rampen zich steeds vaker voordoen.
‘Het was niet de vraag of het zou gebeuren, maar wanneer’
Pruchnicki, die jarenlang piloot was bij Delta Connection en nu luchtvaartdocent is aan The Ohio State University, noemt de huidige situatie zorgwekkend. “Toen ik hoorde dat er een vliegtuig boven Washington D.C. was geraakt door een helikopter, was ik niet verbaasd", zegt hij in Daily Mail. “Ik vrees al jaren dat dit soort rampen zouden gebeuren. Niet ‘of’, maar ‘waar en wanneer’.”
Zelf maakte hij ooit een bijna-botsing mee op de luchthaven van JFK in New York. “Een toestel op een parallelle baan kwam veel dichterbij dan verwacht. We kregen toestemming om over te steken, maar iets zei ons om te wachten. En goed ook – even later raasde het toestel vlak voor ons langs. Als we gehoorzaamd hadden, waren we frontaal geraakt.”
Personeelstekort en onervaren piloten
Volgens Pruchnicki zijn er twee grote oorzaken voor de toename in incidenten: een structureel tekort aan luchtverkeersleiders, en het feit dat luchtvaartmaatschappijen steeds jongere en minder ervaren piloten aannemen. “Luchtverkeersleiders werken onder extreme druk. Eén fout kan dodelijk zijn. Ik heb respect voor wat ze doen, maar we zitten aan de limiet.”
Ook bij piloten zit volgens hem het probleem dieper. “Vroeger moest je jarenlange ervaring hebben om door te stromen, nu gaat het veel sneller. De industrie is wanhopig op zoek naar personeel, maar dat brengt risico’s met zich mee.”
Technologie is geen wondermiddel
Hoewel technologie in de luchtvaart enorm is geëvolueerd, waarschuwt Pruchnicki dat het geen vervanging is voor goed opgeleid personeel. “We moeten investeren in systemen die piloten en verkeersleiders ondersteunen, niet vervangen. De veiligheidsmarge in ons luchtruim is er nog, maar ze slinkt snel.”
Hij pleit voor structurele hervormingen, meer investeringen in opleiding en een doordachte planning op lange termijn. “Als we nu niets doen, gaan we dit soort rampen nog vaker zien.”