Tanken opnieuw duurder: dit is waarom benzine en diesel zo fors stijgen

12 nov , 14:00Financieel
Tanken
doorBMR
Wie deze week nog wil gaan tanken, betaalt fors meer dan vorige maand. De maximumprijzen voor benzine en diesel zijn sinds gisteren opnieuw gestegen — en dat tot het hoogste niveau in maanden. De oorzaak ligt niet bij de Belgische overheid, maar op het wereldtoneel: de geopolitieke spanningen tussen de Verenigde Staten en Venezuela jagen de olieprijzen de hoogte in. Dat meldt Het Laatste Nieuws.
De nieuwe Amerikaanse sancties tegen Venezuela, een van de grotere olieproducenten, zetten de internationale oliemarkt onder druk. “Daardoor zijn de prijzen plots gestegen", zegt Johan Mattart, directeur van de Belgische Federatie van Brandstoffenhandelaars (BRAFCO). “Het duurt altijd even voor die stijging voelbaar is aan de pomp, omdat er drempels zijn ingebouwd in de berekeningsformule van de maximumprijzen.”
Voor benzine 95 (E10) komt er 2,6 cent per liter bij, goed voor een maximumprijs van 1,666 euro. Voor benzine 98 (E5) stijgt de prijs met 1,2 cent tot 1,742 euro per liter. Diesel (B7) gaat het sterkst omhoog, met 2,7 cent naar 1,799 euro per liter — de hoogste prijs sinds maart.

Accijnzen en olieprijs spelen hoofdrol

De prijs aan de pomp wordt bepaald door een mix van factoren. De ruwe olieprijs en de kosten voor raffinage vormen de basis, maar ook belastingen spelen een gigantische rol. In België bestaat bijna de helft van de brandstofprijs uit accijnzen en btw.
Daarnaast blijft de vraag wereldwijd hoog, terwijl de OPEC-landen de productie beperken. Die combinatie houdt de prijzen structureel onder druk.

Tanken in het buitenland? Niet altijd de moeite

Wie denkt slim te zijn door over de grens te tanken, komt meestal bedrogen uit. In Nederland ligt de prijs voor benzine 95 (E10) deze week rond 2,18 euro per liter — een flink stuk hoger dan bij ons. Diesel is er wel iets goedkoper, net zoals in Frankrijk.
Alleen Luxemburg blijft aantrekkelijk voor wie wil besparen: daar betaal je gemiddeld 1,60 euro voor benzine 98 en 1,47 euro voor diesel. Toch is ook dat voordeel kleiner geworden. “Luxemburg is flink duurder geworden door de invoering van een CO₂-heffing,” legt Mattart uit. “Een tanktrip is lang niet meer zo interessant als vijf jaar geleden.”

Wachten of tanken?

Intussen zijn de internationale olieprijzen alweer licht aan het dalen, maar dat betekent niet dat de pompprijzen meteen volgen. “De markt is zo volatiel dat het onmogelijk is te voorspellen,” zegt Mattart. “Elke internationale gebeurtenis kan alles opnieuw doen kantelen.”
Kortom: wie zijn tank wil vullen, stelt dat beter niet te lang uit. De volgende prijsschommeling komt er ongetwijfeld sneller dan verwacht.
loading

Loading