Word je opgelicht? Zo makkelijk weigeren banken terug te betalen

19 nov , 22:00Financieel
Bank
doorBMR
Phishingmails en -sms’en zijn vandaag een dagelijkse realiteit. Toch komen veel slachtoffers tot een pijnlijke ontdekking: zelfs wanneer de wet duidelijk zegt dat banken hen moeten vergoeden, gebeurt dat niet altijd. De ombudsman voor financiële diensten luidt de alarmbel en noemt de situatie “zorgwekkend”.

Banken wijzen te snel naar de klant

Volgens ombudsman Jean Cattaruzza krijgen banken te vaak het voordeel van de twijfel. “We zien steeds opnieuw hetzelfde patroon: de bank stelt dat de klant nalatig was. Maar dat klopt lang niet altijd", zegt hij in WinWin. Die reflex heeft alles te maken met één twijfelachtig begrip: grove nalatigheid.
De wet zegt nochtans dat banken fraude moeten vergoeden, tenzij een klant zélf toestemming gaf voor de betaling of duidelijk roekeloos was. Maar nergens wordt uitgelegd wat ‘grof nalatig’ precies betekent. En die grijze zone leidt tot discussies — waarbij het slachtoffer vaak aan het kortste eind trekt.

Waar ligt de grens?

Wie zijn pincode op een papiertje in de auto bewaart of die zomaar doorgeeft aan iemand aan de telefoon, staat zwak. Maar in veel dossiers ligt de realiteit veel complexer. Cattaruzza benadrukt: “Het is aan de bank om te bewijzen dat iemand nalatig was, niet andersom. Dat wordt te vaak vergeten.”
Ondertussen blijft de ombudsdienst botsen op weerstand. Slechts een minderheid van de klachten wordt opgelost, zelfs wanneer de klant gelijk krijgt. “Ons advies is niet bindend. Als een bank weigert mee te werken, stopt het.”

Andere landen beschermen hun klanten beter

Opvallend: elders in Europa gaan banken verder. Daar worden slachtoffers soms zelfs vergoed als er wél nalatigheid was — klanten betalen dan een beperkte franchise, maar recupereren de rest van hun geld. “In België is de bescherming beperkt", zegt Cattaruzza. “Onze banken zouden meer verantwoordelijkheid moeten nemen.”

Wat moet je doen als je toch wordt opgelicht?

Het belangrijkste blijft: direct je bank contacteren en Card Stop bellen. Hoe sneller het probleem wordt gemeld, hoe groter de kans dat transacties worden tegengehouden. En wie er met de bank niet uit geraakt, kan nog altijd de ombudsdienst inschakelen — al blijft de uitkomst onvoorspelbaar.
loading

Loading