VTM krijgt monsterboete aangesmeerd: "Dit is een ernstige inbreuk" Buitenland
Buitenland

VTM krijgt monsterboete aangesmeerd: "Dit is een ernstige inbreuk"

VTM krijgt monsterboete aangesmeerd: "Dit is een ernstige inbreuk"

VTM krijgt een gigantische boete aangesmeerd door de VRM (de Vlaamse Regulator voor de Media). Aanleiding is de uitzending van het programma ‘The Voice van Vlaanderen’ van 28 mei 2021.

VTM toont bij het begin, na de onderbrekingen en aan het einde van de uitzending het logo van productplaatsing (PP). Dat mag, áls de programma’s voldoen aan de voorwaarden die zijn opgenomen in artikel 100, § 1, van het Mediadecreet. Zo wordt onder meer bepaald dat in programma’s die productplaatsing bevatten, de producten of diensten in kwestie geen overmatige aandacht mogen krijgen.

Uit de beelden van de desbetreffende uitzending van ‘The Voice van Vlaanderen’ blijkt tijdens de gesprekken in de backstageruimte de veelvuldige, opvallende visuele aandacht voor de benamingen van merken en logo’s.

Ernstige inbreuk

Zowel een merk van frisdrank, een elektrohandel, een kledingzaak als huishoudapparaten komen daarbij in beeld. Dit gebeurt aan de hand van onder andere een lichtreclame, een grote koelbox, een desk voor de presentator met bijbehorende frisdrank,… De VRM meent dat hierdoor sprake is van overmatige aandacht.

Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het gegeven dat inbreuken op de voorwaarden m.b.t. productplaatsing, ernstige inbreuken zijn. Bovendien heeft de omroeporganisatie bij een eerdere vergelijkbare inbreuk reeds een administratieve geldboete van 15.000 euro opgelegd gekregen. Gelet op de aard van de inbreuk en de eerdere beslissing van de VRM, wordt nu een administratieve geldboete van 20.000 euro opgelegd.

Populair

Laatste nieuws