Ben jij een bumperklever? Stevige boetes op komst

24 nov , 11:00Verkeer
Bumper
doorBMR
Bumperkleven blijft één van de grootste frustraties op onze wegen, maar toch komt er zelden een boete van. Dat kan binnenkort veranderen. In 2026 start Vias immers met een proefproject dat moet bepalen welke technologie geschikt is om bestuurders automatisch te bestraffen wanneer ze te dicht op hun voorligger zitten. Dat schreef Het Nieuwsblad.
Het contrast kan moeilijk groter zijn. In heel 2023 werden amper 5.500 boetes uitgeschreven voor bumperkleven, terwijl het probleem in werkelijkheid gigantisch is. Uit een grote telling van Vias bleek dat 58% van de automobilisten te weinig afstand houdt. Bij vrachtwagenchauffeurs gaat het nog altijd om één op de drie.
Het lage aantal pv’s heeft niets te maken met mildheid, maar met capaciteit. Bumperkleven vaststellen is vandaag quasi handwerk: politie moet het zien, beoordelen en bewijzen. Terwijl flitspalen en trajectcontroles miljoenen snelheidsovertredingen registreren, ontsnappen bijna alle bumperklevers aan een sanctie.
Daarom bekijkt Vias nu hoe automatische handhaving mogelijk kan worden. In Duitsland gebruiken ze al camera’s boven snelwegen om de tussenafstand te meten, maar dat systeem is duur en complex. Het Belgische proefproject moet daarom verschillende technologieën vergelijken om te bepalen wat haalbaar is voor grootschalige controles.
Vanaf 1 juni 2027 wordt de wetgeving ook concreter. In de nieuwe wegcode staat zwart op wit dat bestuurders minimaal twee seconden afstand moeten houden vanaf 50 km/u. Die tijdsregel moet eindelijk duidelijkheid scheppen, want vandaag vermeldt de wet enkel een “voldoende afstand”.
Bij vrachtwagens ligt de maatstaf al vast op 50 meter. Een tweede proefproject in 2026 zal nagaan hoeveel chauffeurs zich daar werkelijk aan houden. In 2024 werden voor vrachtwagens 2.590 boetes uitgeschreven — een fractie van wat het zou moeten zijn.
loading

Loading