Autokeuringen komen met zeer ernstige waarschuwing: "Dit zorgt voor verkeersdoden"

01 dec , 17:00Binnenland
250319autokeuring
doorBMR
De Vlaamse autokeuringscentra trekken stevig van leer tegen de geplande hervorming van de autokeuring. In een zelf gefinancierde studie voorspelt GOCA Vlaanderen niets minder dan 34 extra verkeersdoden per jaar, plus ruim 1.000 gewonden, als de soepelere regels van Vlaams minister Annick De Ridder worden ingevoerd.
De centra spreken zelfs over een “half miljard euro” aan maatschappelijke schade en waarschuwen dat Waalse bestuurders massaal in Vlaanderen zullen komen keuren. Dat schrijft Het Nieuwsblad.
Die alarmerende cijfers worden echter meteen afgedaan als onzin in het Vlaams Parlement. Vlaams Belang spreekt over “leugenachtige aanvallen” en roept De Ridder op zich “niet te plooien voor de druk van deze lobby”.
Wat verandert er precies? Vlaanderen wil het “verouderde systeem” aanpakken. De Ridder hekelt de “lange wachtrijen en weinig concurrentie” bij de huidige, quasi-monopolistische keuringssector. Een aantal controles en termijnen worden straks meer in lijn gebracht met de Europese regels. De verplichte keuring bij verkoop van een tweedehandswagen verdwijnt, en bepaalde controles mogen voortaan gewoon door de eigen garage worden uitgevoerd.
GOCA ziet dat heel anders en waarschuwt dramatisch dat de versoepeling “in werkelijkheid leidt tot meer ongevallen, hogere maatschappelijke kosten maar ook milieuschade”.
Ook in Wallonië klinkt kritiek, hoewel ze daar géén hervorming doorvoeren. Touring sluit niet uit dat er “autokeurings-toerisme” ontstaat omdat een Vlaams attest overal geldig blijft. De Waalse keuringsbaas Olivier Goies noemt langere keuringstermijnen, zeker voor intensief gebruikte voertuigen, “bijzonder verontrustend voor de verkeersveiligheid”.
Bovendien wordt verwezen naar een opiniestuk van een Antwerpse raadsheer, die waarschuwt dat zonder verkoopskeuring “tienduizenden ‘rommelwagens’ ongehinderd op de markt gaan komen”, omdat momenteel 30 procent bij zo’n controle wordt afgekeurd.
De Ridder blijft intussen onverzettelijk. Ze erkent dat haar plan “de markt fors gaat dooreenschudden”, maar ontkent dat de verkeersveiligheid in gevaar komt. Volgens haar volgt Vlaanderen gewoon de Europese regels en zullen veel tweedehandswagens in de praktijk alsnog gekeurd worden “omdat veel kopers dat gaan vragen”.
loading

Loading