Een groeiend aantal Belgen is de voorbije weken het slachtoffer geworden van een geraffineerde telefoonfraude. Oplichters bellen mensen op en doen zich voor als medewerkers van Proximus. Hun doel: slachtoffers overtuigen om een zogezegde beveiligingsapp te installeren — die in werkelijkheid hun smartphone overneemt. Dat meldt
Safeonweb.
Het gesprek klinkt vaak overtuigend. De beller beweert dat je simkaart dringend moet worden vernieuwd om veiligheidsredenen. Vervolgens sturen ze via WhatsApp een link om een app te downloaden. Die app lijkt onschuldig, maar is in werkelijkheid een vals installatiebestand (.apk) dat enkel op Android-toestellen werkt.
Om de app te kunnen installeren, vragen de fraudeurs om een instelling te wijzigen waardoor “onbekende bronnen” worden toegestaan. Vanaf dat moment hebben ze vrij spel: ze krijgen toegang tot je bankapps, ITSME en zelfs je pincode. Sommige slachtoffers zagen hun scherm zwart worden en konden hun smartphone nadien niet meer gebruiken.
Proximus vraagt nooit om een app te installeren
De telecomoperator benadrukt dat dit soort verzoeken nooit van hen komt. Proximus vraagt klanten nooit om via WhatsApp of sms een app te downloaden of om beveiligingsinstellingen te wijzigen. De enige manier waarop oplichters zo ver kunnen gaan, is wanneer slachtoffers zelf de installatie bevestigen.
Wat moet je doen als het jou overkomt?
Wie zo’n app per ongeluk heeft geïnstalleerd, schakelt best meteen zijn smartphone uit en neemt onmiddellijk contact op met de bank. Stuur daarna een melding met een screenshot naar
[email protected] zodat de overheid andere slachtoffers kan waarschuwen.
Ben je al geld kwijt?
Doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de politie en bel Card Stop op 078 170 170 om je kaarten en bankdiensten te blokkeren.
Blijf alert
De oplichters gebruiken steeds professionelere methoden en spelen handig in op vertrouwen in bekende merken. Een gouden regel: installeer nooit apps via links die je via WhatsApp, sms of e-mail ontvangt, hoe geloofwaardig de afzender ook klinkt.