Wist je dit over trajectcontroles? 5 veelgemaakte fouten waardoor je tóch een boete krijgt

08 aug , 7:00Binnenland
250807TRAJECTCONTROLE
Trajectcontroles zijn intussen op honderden plaatsen actief in België. Ze lijken simpel: je rijdt een stuk weg binnen en buiten, en als je gemiddelde snelheid te hoog is, krijg je een boete. Maar vergis je niet: het systeem is minder vergevingsgezind dan je denkt.
Steeds meer mensen krijgen een boete terwijl ze overtuigd zijn dat ze ‘correct’ hebben gereden. Hoe kan dat? Simpel: er zijn een aantal vaak gemaakte fouten waar de flitspaal géén begrip voor heeft.
Dit zijn de 5 fouten die je geld kosten zonder dat je het beseft
1. Te snel beginnen rijden na de tweede camera
Veel bestuurders vertragen netjes in het traject, maar geven gas zodra ze de tweede camera gepasseerd zijn. Alleen… die camera flitst ook zelf nog. Dus als je net voor de camera al boven de limiet gaat, loop je alsnog een boete op.
2. Vertragen net voor het beginpunt
Sommigen denken slim te zijn en pas af te remmen vlak vóór de eerste camera. Maar als je daar nog net te snel rijdt, registreert het systeem al een te hoge beginsnelheid. Je gemiddelde moet onder de limiet blijven, dus te snel vertrekken is sowieso riskant.
3. Stilstand telt niet altijd mee
“Ik ben even gestopt langs de kant, dus mijn gemiddelde móet goed zijn.” Helaas: niet altijd. Het systeem corrigeert soms je ‘stilstand’ als het niet zeker weet of je echt gestopt bent of gewoon vertraagd hebt. Bij twijfel: pech voor jou.
4. Verkeerde interpretatie van het bord
Op sommige plekken geldt een tijdelijke of variabele snelheid (bv. door werken), maar niet iedereen leest de borden goed. Je denkt dat je 90 mag, maar het is 70. En dan telt het systeem streng af: je krijgt een boete ondanks je ‘goede gevoel’.
5. Denken dat het 's nachts of bij weinig verkeer niet werkt
Fout. Trajectcontroles zijn 24/7 actief. Ook op een lege baan om 3 uur 's nachts meet het systeem gewoon verder. Er is geen pauze, geen tolerantie, en geen uitzondering voor nachtrijders.
Geen genade: dit moet je onthouden
Trajectcontrole is geen flitscamera die één moment pakt. Het systeem meet je hele traject, en kleine fouten tellen op. Heb je een halve kilometer net iets te snel gereden, dan is je hele gemiddelde om zeep.
En let op: bij een overtreding volgt automatisch een boete. Er is geen menselijke tussenkomst meer. Geen agent die je nog laat gaan met een waarschuwing.
Toch heeft het systeem een voordeel: het is eerlijk en objectief. Iedereen wordt op dezelfde manier gemeten, en wie zich aan de limiet houdt, heeft niets te vrezen. Maar dat vereist wél aandacht, overal en altijd.
Dus: zelfs als je denkt dat je slim gereden hebt, check dan of je niet één van deze fouten gemaakt hebt. Want de trajectcontrole doet dat sowieso.
Powered by Newsifier