Spotify neemt YouTube in het vizier met deze nieuwe stap

14 nov , 16:00Buitenland
230611spotify
doorBMR
Spotify zet een opmerkelijke stap in zijn evolutie als streamingdienst. Het bedrijf bevestigt dat het in de Verenigde Staten en Canada muziekvideo’s zal introduceren voor premiumgebruikers. Daarmee breidt het platform zijn aanbod uit voorbij het klassieke audiomodel en neemt het nadrukkelijker de concurrentie op met YouTube.
Tot nu toe profileerde Spotify zich vooral met muziek, podcasts en sinds kort ook videopodcasts. De nieuwe functionaliteit maakt het mogelijk om tijdens het luisteren rechtstreeks over te schakelen naar videomodus. Het bedrijf testte de optie eerder al in een reeks landen, maar rolt ze nu voor het eerst grootschalig uit op zijn grootste markt.

Groeiambities achter de schermen

Volgens operationeel directeur Alex Norström speelt video een steeds grotere rol binnen Spotify. Meer dan 390 miljoen gebruikers bekeken het voorbije jaar minstens één videopodcast, en het platform telt intussen 500.000 videopodcasts. De uitbreiding naar muziekvideo’s ligt daarmee volledig in lijn met de strategie: meer multimediaconsumptie binnen één omgeving.
De cijfers illustreren hoe groot Spotify inmiddels is geworden. Het platform telt 675 miljoen actieve gebruikers, waarvan 263 miljoen premiumabonnees. Artiesten uploaden dagelijks zo’n 60.000 nieuwe nummers, en onafhankelijke muzikanten ontvingen in 2024 samen meer dan 5 miljard dollar aan royalties.
Ook commerciële namen blijven indrukwekkend. Taylor Swift overschreed de grens van 100 miljard streams, terwijl Bruno Mars meer dan 150 miljoen maandelijkse luisteraars haalt.

De marktcontext: YouTube krijgt er een uitdager bij

De stap richting muziekvideo’s is niet zomaar een uitbreiding, maar een strategische verschuiving. YouTube domineert al twintig jaar de online videoclipmarkt en vormt daarmee een belangrijke concurrent. Spotify positioneert zich nu nadrukkelijker als alternatief, door zowel muziek, podcasts, video’s als audioboeken binnen één platform te combineren.
Historisch gezien is de evolutie logisch: muziekvideo’s bestaan al sinds de jaren ’40 in jukeboxformaat, werden in de jaren ’60 populairder via scopitones en beleefden hun grote doorbraak in de jaren ’80 dankzij MTV. Sinds de jaren 2000 nam YouTube de rol over. Spotify mengt zich nu voor het eerst echt in die arena.

Wat volgt?

Met 31% wereldwijd marktaandeel en een jaaromzet van 19,84 miljard dollar blijft Spotify een van de belangrijkste spelers in de streamingindustrie. De komst van muziekvideo’s moet het platform nog aantrekkelijker maken voor gebruikers én adverteerders.
Of het volstaat om YouTube op zijn terrein uit te dagen, moet de komende maanden blijken. Eén ding is zeker: Spotify wil meer zijn dan een muziekapp — het wil hét centrale platform worden voor alle vormen van digitale entertainment.
loading

Loading