“Een boete verandert niets” – bestuurders moeten nu dit doen als ze betrapt worden met gsm achter stuur

08 nov , 10:00Verkeer
SmartphoneWagenJebailyLaw
doorJWM
Wie in Oost-Vlaanderen voor het eerst betrapt wordt met een gsm in de hand achter het stuur, krijgt voortaan een opmerkelijk alternatief. In plaats van een boete die kan oplopen tot duizenden euro’s en mogelijk zelfs een rijverbod, kan de overtreder kiezen voor een intensieve verkeerscursus. Het parket van Oost-Vlaanderen werkt daarvoor samen met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV).
De nieuwe cursus ‘Afleiding achter het stuur’ duurt twee halve dagen en kost 235 euro. Wie ze volledig volgt, ziet zijn dossier geseponeerd worden en vermijdt een vermelding op het strafregister. Maar weigeren kan ook — dan volgt alsnog een vervolging en mogelijk een veel zwaardere financiële sanctie.
Het initiatief richt zich bewust op bestuurders die voor de eerste keer worden betrapt. Recidivisten komen niet in aanmerking.

“Een boete schrikt af, maar verandert niet altijd het gedrag”

Volgens het parket is de keuze voor een cursus geen toegeving, maar net een effectievere manier om mentaliteit te veranderen. Substituut-procureur Cindy Reynders nam zelf deel aan een oefensessie en vertelt hoe confronterend de ervaring is.
“Je merkt pas hoe traag je reageert wanneer je aandacht verdeeld wordt. Je denkt dat je snel nog even een berichtje kunt lezen, maar je reactietijd verdrievoudigt,” zegt ze. “We zien dat klassieke boetes vaak gewoon betaald worden zonder dat iemand echt nadenkt over zijn gedrag. Deze cursus dwingt tot inzicht.”

Kleine groepen, echte confrontatie

In groepen van maximaal twaalf deelnemers proberen bestuurders opdrachten uit te voeren terwijl ze afgeleid worden. Het doel: laten voelen dat multitasken in het verkeer simpelweg niet mogelijk is. Aan het einde maken de deelnemers een persoonlijk actieplan.
Sinds de start in het najaar van 2025 volgden al tientallen bestuurders de opleiding. Voor 2026 staan ongeveer 45 nieuwe cursussen gepland, goed voor 400 à 500 deelnemers. Ondertussen tonen ook andere parketten interesse.
loading

Loading