Hoeveel te hard mag je écht rijden zonder boete? De misverstanden eindelijk uitgeklaard

12 dec , 7:00Verkeer
Snelheidscontrole
doorJWM
Veel bestuurders zijn ervan overtuigd dat ze “een beetje” te snel mogen rijden zonder gestraft te worden. In vriendenkringen, op sociale media en zelfs aan de schoolpoort klinkt het vaak hetzelfde: “Tot 6 km/u boven de limiet is geen probleem” of “Flitsers pakken je pas vanaf 140 km/u op de autosnelweg.” Klinkt geruststellend, maar het is fout. En die fout kost elk jaar duizenden bestuurders een boete. Tijd om de waarheid op tafel te leggen.

De enige correcte regel: de wettelijke veiligheidsmarge

België hanteert één vaste correctie bij álle snelheidscontroles, ongeacht of het gaat om een mobiele flitser, vaste camera of trajectcontrole. Die marge dient enkel om meetfouten uit te sluiten.
  • Tot 100 km/u: correctie van 6 km/u
  • Boven 100 km/u: correctie van 6%
Belangrijk: dit is geen ‘gratis overschrijding’. De marge wordt pas afgetrokken nadat je geflitst bent. Je mag dus nooit bewust sneller rijden omdat er “toch een tolerantie” bestaat.

Wat betekent dat in de praktijk?

Veel bestuurders schrikken wanneer ze de echte berekeningen zien.
Zone 50
  • Gemeten: 55 km/u → 55 - 6 = 49 km/u → geen boete
  • Gemeten: 57 km/u → 57 - 6 = 51 km/u → wel boete
Autosnelweg (120 km/u)
  • Gemeten: 127 km/u → 127 - 8 (6%) = 119 km/u → geen boete
  • Gemeten: 130 km/u → 130 - 8 = 122 km/u → wel boete
Het verhaal “pas vanaf 140 km/u pakken ze je” klopt dus niet. Aan 130 km/u kan je al gewoon worden beboet.

Geen verschil tussen camera’s en politiecontroles

Nog zo’n misverstand: mobiele flitsers zouden soepeler zijn dan vaste flitspalen. Onjuist. Alle controles zijn automatisch ingesteld op dezelfde wettelijke correcties. Een agent ter plaatse kan niet zomaar beslissen om minder of meer tolerantie toe te passen.

Wat met druk verkeer of net na een snelheidsbord?

Veel mensen denken dat je nog even boven de limiet mag blijven rijden tot je volledig in de nieuwe zone bent. Ook dat klopt niet. Je kan vlak voor én vlak na een bord geflitst worden. De camera kijkt niet naar je intentie, enkel naar je snelheid op dat moment.

Waarom zoveel verwarring?

Omdat die 6 km/u vaak verkeerd wordt begrepen als “een toegestane marge”, terwijl het in werkelijkheid een technische correctie is. Het systeem is ontworpen om eerlijk te meten, niet om bestuurders speelruimte te geven.

De conclusie is simpel

Er bestaat geen ‘veilige zone’ waarin je bewust te snel mag rijden. Wie vertrouwt op foute vuistregeltjes, betaalt uiteindelijk de prijs. Wie exact de limiet respecteert, betaalt nooit te veel — ook niet aan de overheid.
loading

Loading