Een ondernemer uit Willebroek heeft bij een eenvoudige aanvraag van bankuittreksels bij KBC plots een doos ontvangen met gevoelige gegevens van duizenden klanten. Dat schrijft Het Laatste Nieuws, dat het opmerkelijke datalek aan het licht bracht. Het gaat om vertrouwelijke informatie van meer dan 3.000 Duitse klanten van de bank.
De ondernemer, die vorig jaar een handelszaak overnam, vroeg in mei rekeninguittreksels op bij KBC om meer duidelijkheid te krijgen over de boekhouding van het bedrijf. In plaats van enkel zijn eigen documenten ontving hij een doos met honderden bladzijden, waaronder transactiedata van duizenden andere klanten. De papieren, die eigenlijk voor Worldline bedoeld waren, bevatten rekeningnummers en verrichtingen.
KBC bevestigt tegenover HLN dat het fout liep bij Symeta Hybrid, een onderaannemer van Colruyt Group die instaat voor druk- en verzendwerk. Het is al het tweede datalek in enkele weken tijd bij de bank. De bank en Colruyt hebben naar eigen zeggen een audit opgestart om het proces te verbeteren. Ook de Gegevensbeschermingsautoriteit werd op de hoogte gebracht en onderzoekt de zaak.
Spanningen tussen bank en klant
Volgens Het Laatste Nieuws probeerde KBC nadien op alle manieren de documenten terug te krijgen. Het leidde tot huiszoekingen bij het bedrijf en de woning van de ondernemer, maar uiteindelijk werden er geen papieren gevonden. De ondernemer voelt zich onder druk gezet en overweegt juridische stappen tegen de bank.
Privacyexperts benadrukken dat het gaat om een ernstig lek, omdat financiële gegevens bijzonder gevoelig zijn. Ook al zou er geen Belgische klant getroffen zijn, het incident zet opnieuw vragen bij de manier waarop banken en hun partners met vertrouwelijke informatie omgaan.