Wie vandaag zijn achttiende verjaardag viert, grijpt niet langer automatisch naar het aanvraagformulier voor een voorlopig
rijbewijs. In Vlaanderen stellen jongeren het behalen van hun rijbewijs B almaar vaker uit, en dat is geen toeval. De auto verliest terrein — en de redenen daarvoor zijn even divers als herkenbaar.
“Vroeger was het rijbewijs bijna een ritueel bij het volwassen worden. Nu is het gewoon niet meer zo dringend", klinkt het bij mobiliteitsexperts. Terwijl de wagen ooit symbool stond voor vrijheid, wordt hij vandaag vaker gezien als een last: hoge brandstofprijzen, parkeerproblemen en torenhoge verzekeringen maken het minder aantrekkelijk om meteen zelf de baan op te gaan. Zeker in steden waar deelsteps en -auto’s overal beschikbaar zijn.
Regels, kosten en geduld: de drempel ligt hoger
Daarbovenop is het behalen van een rijbewijs sinds 2017 ook gewoon moeilijker geworden. De verplichte oefenperiode van negen maanden, het terugkommoment zes maanden na het slagen, en de stijgende kosten voor theorielessen en praktijkexamens zorgen ervoor dat jongeren twee keer nadenken voor ze eraan beginnen.
Volgens cijfers van de FOD Mobiliteit, geciteerd in Het Laatste Nieuws, daalde het aantal uitgereikte rijbewijzen in Vlaanderen met 7,3% sinds 2000. De gemiddelde leeftijd waarop jongeren hun rijbewijs halen, ligt ondertussen boven de 22 jaar.
Een kwestie van noodzaak
Het rijbewijs komt er vaak pas op het moment dat het écht moet: voor een job, een verhuis of een gezinsuitbreiding. “Ik had het gewoon niet nodig tijdens mijn studies", zegt een 25-jarige werkneemster uit Gent. “Pas toen ik een job vond buiten de stad, moest ik eraan geloven.”
In stedelijke gebieden als Brussel is die evolutie nog uitgesprokener. Daar daalde het aantal nieuwe rijbewijzen met maar liefst 27% tegenover het jaar 2000.
De auto verliest terrein, en met hem ook het rijbewijs — tenzij het leven anders beslist.