Twintig jaar na hun hoogdagen zorgen Karen, Kristel en Kathleen opnieuw voor een volksverhuis richting Antwerpen. De originele
K3 vult de AFAS Dome — het vroegere Sportpaleis — avond na avond, en met ruim een half miljoen verkochte tickets is het nu officieel: geen enkele Belgische artiest deed ooit beter. Zelfs Clouseau niet, zo bevestigt Het Laatste Nieuws.
Studio 100-oprichter Gert Verhulst kondigde het indrukwekkende cijfer aan tijdens een van de concerten, zichtbaar geëmotioneerd: “Jullie hebben geschiedenis geschreven.” Zijn woorden vatten de sfeer perfect samen. Wat begon als een nostalgisch eerbetoon, groeide uit tot een nationaal fenomeen.
Van kinderliedjes tot miljoenenbusiness
In totaal staan er al 28 shows op de planning, goed voor 500.000 bezoekers in België. Daarbovenop volgen er nog zeventien optredens in Ahoy Rotterdam, waar nog eens 212.500 fans verwacht worden. Samen goed voor ruim 700.000 toeschouwers.
Gemiddeld kost een ticket zo’n 55 euro. Een snelle rekensom leert dat de concertreeks van K3 meer dan 39 miljoen euro aan omzet oplevert. Natuurlijk gaat dat bedrag niet volledig naar het trio: volgens Het Laatste Nieuws nemen de productiekosten en de huur van de zaal een flink stuk van de taart in. Maar zelfs na aftrek van belastingen, Sabam en promotie blijft er een stevige winst over — naar schatting ruim 11 miljoen euro.
Een vleugje nostalgie én democratische prijzen
Volgens Jan Van Esbroeck, CEO van be•at, de groep achter de AFAS Dome, ligt het geheim van dit succes in de mix van nostalgie en laagdrempeligheid. “Het is het perfecte moeder-dochtermoment,” vertelt hij aan Het Laatste Nieuws. “Iedereen komt met hetzelfde doel: zich amuseren, zonder schaamte.”
Met ticketprijzen die beginnen vanaf 38 euro en nooit boven 72 euro stijgen, hield Studio 100 de drempel bewust laag. “De prijzen zijn democratisch gebleven,” zegt Van Esbroeck. “Dat maakt het verschil met internationale artiesten die meer dan 150 euro vragen voor een plaats.”