Veel bestuurders besteden aandacht aan snelheid, afstand en verkeersregels, maar vergeten wat er letterlijk tussen hun wagen en het asfalt zit. Uit een recente controle blijkt dat autobanden in België nog te vaak een onderschat risico vormen.
Mobiliteitsfederatie Traxio onderzocht afgelopen zomer duizend voertuigen en kwam tot een opvallende conclusie: bijna 15 procent rijdt rond met een bandencombinatie die de veiligheid in het gedrang brengt. Omgerekend gaat het om meer dan 900.000 wagens op onze wegen.
Wat loopt er mis?
Het probleem zit vooral in zogenaamde niet-homogene banden op dezelfde as. Dat betekent dat links en rechts verschillende banden gemonteerd zijn, met andere eigenschappen. Denk aan een combinatie van zomer- en winterbanden, of banden met een verschillend profiel, merk of snelheidscategorie. Volgens Traxio is dat niet alleen onveilig, maar in sommige gevallen ook gewoon verboden.
Tijdens de controles werd bij 3,5 procent van de wagens zelfs een mix van seizoensbanden op één as vastgesteld. “Die combinatie is niet alleen onveilig, maar ook wettelijk verboden", waarschuwt de federatie.
Gevolgen voor veiligheidssystemen
Banden die niet op elkaar afgestemd zijn, hebben een grotere impact dan veel bestuurders denken. “Banden met grote onderlinge verschillen ondermijnen de goede werking van elektronische veiligheidssystemen,” legt Traxio-woordvoerder Filip Rylant uit. “Ook een mix van banden is een directe bedreiging voor de verkeersveiligheid.”
Toch is er ook positief nieuws. De algemene staat van autobanden is de voorbije jaren verbeterd. Er werden minder gevallen van extreme slijtage en zichtbare schade vastgesteld.
De boodschap blijft echter duidelijk: wie veilig wil rijden, moet niet alleen naar het dashboard kijken, maar ook naar de vier contactpunten met de weg.