Bestuurders die de West-Vlaamse gewestwegen nemen, zullen het vanaf vandaag meteen merken: de aankondigingsborden voor
trajectcontroles zijn terug. In Pittem worden de eerste nieuwe borden geplaatst en in de komende maanden volgt de rest van Vlaanderen. De Vlaamse regering wil de onduidelijkheid rond handhaving definitief wegwerken.
Het terugplaatsen van de borden is geen plotse opwelling, maar een bewuste koerswijziging. En die kwam er nadat de beslissing van voormalig minister Lydia Peeters om de waarschuwingsborden weg te halen, voor heel wat frustratie zorgde. Volgens de huidige minister van Mobiliteit, Annick De Ridder, moet het vertrouwen van bestuurders opnieuw centraal komen te staan.
De boodschap van De Ridder is duidelijk in
Het Laatste Nieuws. “Verkeersveiligheid is van cruciaal belang en trajectcontroles kunnen daarin een belangrijke rol spelen”, zegt ze. “Wanneer mensen weten waar controles plaatsvinden en begrijpen waarom ze er zijn, ervaren ze die als logisch en verantwoord.” Die transparantie moet volgens haar niet alleen het vertrouwen vergroten, maar er ook voor zorgen dat bestuurders zich elders beter aan de snelheidslimieten houden.
Ook Vlaams Parlementslid Tomas Roggeman onderstreept die lijn. Volgens hem werkt handhaving alleen als burgers het gevoel hebben dat ze eerlijk behandeld worden. “De burger in de val lokken door borden weg te halen, is geen goed beleid”, klinkt het scherp.
De operatie is groot. Tegen eind maart 2026 zullen bij 370 trajectcontroles op gewestwegen opnieuw duidelijke waarschuwingsborden staan, zodat elke bestuurder weet waar er gemeten wordt. Niet langer verrassing, maar zichtbare handhaving.