Trajectcontroles veroorzaken storm: "Bijna alle inkomsten gaan naar één familie"

19 nov , 16:00Binnenland
Trajectcontrole
doorBMR
In Londerzeel groeit de frustratie over de trajectcontroles die in de gemeente actief zijn. Burgemeester Nadia Sminate (N-VA) liet deze week opnieuw stevig van zich horen: volgens haar werkt het huidige systeem vooral de privéfirma TaaS in de hand, niet de verkeersveiligheid.
De trajectcontroles in de politiezone Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Meise worden sinds enkele jaren beheerd door TaaS. En daar hangt een stevig prijskaartje aan vast. In 2023 werden in Londerzeel meer dan 17.000 boetes uitgeschreven, in 2024 bijna 12.000 en dit jaar al ruim 10.000.
Maar wie denkt dat die inkomsten naar de gemeente vloeien, heeft het mis. Van een boete van 53 euro gaat ruim de helft naar TaaS, nog eens tien euro naar intercommunale Haviland, en blijft er uiteindelijk minder dan 14 euro over voor de gemeente. “We ondersteunen zo gewoon een economisch verdienmodel", zegt Sminate. “Dat is het probleem.”

Contract kan niet worden stopgezet

Hoewel Sminate het liefst helemaal van de trajectcontroles af wil, blijkt dat juridisch onmogelijk. De drie gemeenten tekenden samen voor een contract dat nog loopt tot juni 2029, inclusief strikte uitstapclausules. “Het is een wurgcontract,” klinkt het. “We kunnen niets evalueren, niets bijsturen. Alles verloopt automatisch zoals het in het contract staat.”
Bij haar passage in De Tafel van Tine op Play was Sminate nog scherper. Volgens haar draait het hele systeem vooral rond zoveel mogelijk inkomsten genereren. Ze zei letterlijk: “75 procent van de inkomsten gaat naar het financieren van het luxeleven van een bepaalde familie, zo simpel is het.”
De burgemeester benadrukt dat verkeersveiligheid volgens haar een taak van de overheid moet blijven. “Geen enkel privébedrijf zet veiligheid boven winst. Hun model draait op flitsen, flitsen, flitsen.”

Wat nu?

De trajectcontroles blijven voorlopig gewoon actief. Zolang het contract loopt, kan Londerzeel — net als Meise en Kapelle-op-den-Bos — weinig veranderen. Maar de politieke druk stijgt, en het debat over privatisering van verkeershandhaving is daarmee helemaal terug van nooit weggeweest.
loading

Loading