Dit gaat veranderen: Slecht nieuws voor wie elektrisch rijdt

28 dec , 17:00Verkeer
laadkabelelektrischewagen
Het nieuwe jaar brengt voor veel Vlamingen en Brusselaars stille maar voelbare veranderingen op de weg en in het openbaar vervoer. Niet alles springt meteen in het oog, maar wie zich verplaatst, zal het verschil merken in de portemonnee.
Wie zonder ticket de bus of tram neemt, is eraan voor de moeite. Bij De Lijn stijgen de boetes fors. Een volwassene zonder geldig vervoerbewijs betaalt voortaan 127 euro. Bij herhaling kan dat oplopen tot 349 euro. Ook jongeren en kinderen ontsnappen niet aan de indexering.
In Antwerpen wordt parkeren intussen meer dan tien procent duurder. Het eerste uur in de rode zone kost nu 2,60 euro. De stad voert zo een inhaalbeweging na jaren zonder indexering.

Elektrisch rijden verliest voordelen

Vanaf 1 januari verdwijnt in Vlaanderen de vrijstelling op de belasting op inverkeerstelling voor nieuwe elektrische wagens. Vlaams minister Ben Weyts zegt daarover: “De belastingvrijstelling was een succes, maar de financiering van onze wegen dreigde droog te vallen.” Bestaande vrijstellingen blijven behouden.
Daarbovenop komt er een extra milieubijdrage op batterijen van elektrische en hybride voertuigen, bedoeld voor latere recyclage.

Strenger in de stad

In Brussel wordt de lage-emissiezone opnieuw strenger gecontroleerd. Bestuurders met een Euro 5-diesel krijgen eerst een waarschuwing, maar vanaf april volgen boetes. Ook emissievrije vrachtwagens verliezen hun volledige vrijstelling van de kilometerheffing, zo meldt Viapass.
De rode draad is duidelijk: mobiliteit blijft mogelijk, maar zorgeloos rijden wordt steeds minder vanzelfsprekend.
loading

Loading