Vanaf 1 juli 2025 voert
De Lijn nieuwe spelregels in voor wie een flexrit boekt en vervolgens niet komt opdagen. Het aantal 'no-shows' – reizigers die niet komen opdagen zonder hun rit te annuleren – ligt volgens de vervoersmaatschappij opvallend hoog. En dat zorgt voor problemen.
In de praktijk blijkt dat maar liefst 5,7 procent van de geboekte flexritten niet wordt opgenomen. Die plaatsen blijven dan leeg, terwijl andere reizigers mogelijk geen rit konden boeken. Zeker in landelijke gebieden, waar het aantal flexbussen beperkt is, leidt dat tot frustratie en inefficiëntie.
Daarom wil De Lijn het systeem beschermen tegen misbruik en de dienstverlening verbeteren. “Het is niet de bedoeling dat reizigers systematisch ritten blokkeren die ze niet gebruiken”, klinkt het bij De Lijn in Het Laatste Nieuws.
Waarschuwingen, schorsingen en annulaties
Het aangepaste beleid is duidelijk: wie één of twee keer afwezig blijft binnen een periode van dertig dagen, krijgt een waarschuwing. Bij een derde keer volgt een schorsing van twee weken én worden alle reeds geboekte ritten geannuleerd. Een nieuwe overtreding binnen de maand na zo'n schorsing leidt zelfs tot een schorsing van dertig dagen.
Reizigers behouden wel het recht om bezwaar aan te tekenen. Wie bijvoorbeeld door overmacht een rit mist, kan dat melden via de officiële kanalen van De Lijn.
Flexbus blijft flexibel – als je ook correct handelt
De Lijn wil benadrukken dat het annuleren van een flexrit eenvoudig blijft: tot dertig minuten voor vertrek kan dit kosteloos via de app of telefonisch. De enige voorwaarde is dus om verwittiging te geven.
Met dit nieuwe beleid hoopt De Lijn niet alleen efficiënter te werken, maar ook het vertrouwen in flexvervoer te herstellen. Het systeem moet beschikbaar zijn voor wie het écht nodig heeft – niet geblokkeerd worden door lege reservaties.